HA: Guido Amersfoort – Greijdanus College Meppel

Wie denkt dat het PVT een soort vakantie is, komt bedrogen uit: dagenlang volleyballen in een overprikkelde omgeving, emoties, laat naar bed en vroeg weer op. En zo stonden vanochtend om 09:30 uur de heren van de Guido en het Greijdanus College Meppel tegenover elkaar.

Meppel is goed begonnen aan het toernooi: na 3 overwinningen en 1 verloren partij staan ze voorlopig derde. Een aantal van de spelers was er vorig jaar ook al bij en brengen dus de nodige ervaring mee in het team. De voorbereiding is verder oke gegaan: ze zijn redelijk uitgerust, ondanks dat ze laat thuis waren door het aanmoedigen van het damesteam uit Meppel.

De mannen van Guido uit Amersfoort zijn ook prima gestart, zij staan nu op de vierde plaats, net onder Meppel dus. Dit alles is zelfs een beetje boven de eigen verwachting, en nu heeft het team ook wel de ambitie om in de bovenste helft van het schema te komen. Micha laat niets aan het toeval over en heeft afgelopen nacht het klokje rond geslapen! Als Eddy langs loopt en even mee luistert zeggen de andere jongens dat ze uiteraard ook keurig op tijd zijn gaan slapen….

Wedstrijd

Guido begint sterk aan de wedstrijd: Maarten mag serveren en na oa. een mispeer van Simon en een ketser van Jelte al snel op een 5-0 voorsprong. Meppel is duidelijk nog niet wakker. De coach grijpt in en neemt een time-out om zijn jongens wakker te schudden. Dit haalt Maarten ietsjes uit zijn concentratie en hij serveert de volgende bal in het net.

Simon mag aan de andere kant serveren en doet dit behoorlijk: de diepe bal kan niet worden verwerkt. Joost is achterover gevaarlijk, maar slaat de bal uit. De mannen uit Amersfoort worden wat slordiger, waardoor Meppel terugkomt in de wedstrijd: 7-6. Lucas brengt Amersfoort nog dieper in de problemen, want hij scoort 2 directe punten met zijn service! Dan volgt misschien wel de mooiste rally van de wedstrijd: Imri slaat de bal uit een moeilijke hoek topspin vlak over het net heen, Xin Lei moet gestrekt gaan, maar raapt de bal nog net van de grond. Meppel weet de rally nog gaande te houden en kan uiteindelijk via Jelte het punt winnen; hij profiteert optimaal van zijn verticale voordeel en legt de bal vlak in het centrum neer. Joost doet wat terug als hij een bal strak tussen de blokkering door naar beneden prikt. Het is stuivertje wisselen nu, maar de druk lijkt bij Amersfoort voor te veel onnodige en persoonlijke fouten te zorgen. Dan is daar Harm Jan van het Greijdanus die een te scherpe bal van Joost keihard afstraft. Dan zijn daar de setpoints voor Meppel bij een stand van 15-19. Amersfoort weet er nog een weg te werken, maar daarna is het klaar. Meppel wint met 16-20.

De 2e set begint wat onverzorgd aan beide kant. Jurjen, net in het veld gekomen, scoort met een listig shotje in het centrum. Meppel krijgt wel kansen, maar het komt allemaal nog niet tot echt lekkere aanvallen. Imri uit Amersfoort weet wel een kans af te maken door de bal diep in de diagonale hoek te slaan. Amersfoort staat 6-5 voor. Elim, in een vorig leven voetballer, kan zijn oerinstinct niet onderdrukken en schopt de opslag direct terug het net in. Best knap eigenlijk, bij het voetbal hebben ze daar soms 90 minuten voor nodig. Dan volgt er nog een rariteit als Xin Lei gaat serveren, maar na zijn opgooi de bal weer netjes vangt.

Ondanks deze wat rommelige fase is het Meppel dat steeds iets verder uitloopt. Amersfoort lijkt de aansluiting te gaan missen en coach Rick grijpt in. Het helpt helaas niet, want Meppel gaat steeds beter spelen. Benjamin uit Amersfoort blijft met zijn elleboog in het net hangen en zo komt Meppel ondertussen met 8-15 voor. Joost wint weliswaar een duel aan het net van Jelte, maar Meppel blijft ruim voor staan. Ook Jurjen pakt zijn punten mee en zo lijkt Meppel ook de tweede set binnen te slepen: 11-18. Joost weet voor Amersfoort nog een punt te scoren in het achterveld, maar wordt op setpoint hard afgeblokt door Jurjen. Meppel wint ook de tweede set: 13-20.

Eindstand Guido Amersfoort – Greijdanu College Meppel: 0-2.

Reactie Meppel: ‘Een fijne 2-0 overwinning, waar we passend gewoon in orde waren en daardoor meer kansen kregen. Maar ook het lengteverschil was in ons voordeel.’

Reactie Amersfoort: De focus die we aan het begin hadden hebben we helaas niet vast kunnen houden, wellicht toch te wijten aan het vroege tijdstip. Daarnaast bleven we te lang balen en te negatief als het even minder ging.’